План роботи
школи молодого вчителя
2017/2018 н.р.
Другий вівторок місяця
|
Вересень
|
Жовтень
|
Організація роботи
|
1. Аналіз роботи з молодими вчителями в 2016/2017 та коригуванням роботи на 2017/2018
2. Обрання та прикріплення наставників
|
1. Розробка методичних рекомендацій, пам’яток, алгоритмів, планів для роботи з молодими спеціалістами
|
Надання методичної допомоги спеціалістам
|
Заняття 1: 1. Бесіда з молодими спеціалістами. 2. Практична робота: · складання календарних і поурочних планів; · бесіда за змістом пояснювальних записок, програм, вивчення структури програм; · ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо викладання навчальних дисциплін у навчальному році
|
Заняття 2: Практична робота: · складання плану-конспекту уроку; · розгляд системи опитування учнів,перевірки їхніх знань, умінь і навичок (тематичні оцінювання); · опрацювання молодими вчителями методичної літератури про типи й структуру уроку
|
Самоосвіта молодих спеціалістів
|
Вивчення методичних рекомендацій
|
Опрацювання статей із фахового журналу, газет, присвячених темі «Сучасний урок». Бесіда про передплату періодичних видань за фахом спеціаліста
|
Другий вівторок місяця
|
Листопад
|
Грудень
|
Надання методичної допомоги спеціалістам
|
Заняття 3: 1. Бесіда про вивчення, узагальнення й упровадження в практику роботи ЕПД. 2. Ознайомлення з картотекою ЕПД. 3. Практична робота. Відвідування відкритого уроку, який проводить наставник
|
Заняття 4: 1. Організація, підготовка і проведення позакласних заходів із метою формування в учнів інтересу до навчання. 2. Практична робота. Відвідування позакласного заходу, який проводить досвідчений вчитель
|
Самоосвіта молодих спеціалістів
|
Опанування методики проведення уроків тематичного обліку знань
|
Опрацювання літератури з питань особистісно зорієнтованого навчання.
|
Другий вівторок місяця
|
Січень
|
Лютий
|
Надання методичної допомоги спеціалістам
|
Заняття 5: 1. Бесіда з молодими спеціалістами «Робота з учнівськими зошитами як один із шляхів підвищення якості знань». 2. Зустріч із досвідченими вчителями
|
Заняття 6: Практична робота: Моделювання структури уроку відповідно до обраного типу. Учнівське самоврядування і його роль у налагодженні демократичних стосунків між учителями та учнями. Організація роботи класного керівника. Ознайомлення нормативними документами, що стосуються роботи класного керівника
|
Самоосвіта молодих спеціалістів
|
Ознайомлення з системою освітнього права
|
Підготовка до обговорення теми «Сучасний урок: впровадження ІКТ як засобу підвищення пізнавальної діяльності учнів».
|
Другий вівторок місяця
|
Березень
|
Квітень
|
Організація роботи
|
Запобіжний контроль Надання методичної допомоги щодо проведення відкритих уроків молодими спеціалістами
|
|
Надання методичної допомоги спеціалістам
|
Заняття 7: · Упровадження у практику роботи інноваційних технологій. · Практичне заняття «Відвідування уроків досвідчених учителів»
|
Заняття 8: · Проведення відкритих уроків молодими спеціалістами, їх аналіз та обговорення. · Круглий стіл «Проблеми викладання предметів і ведення шкільної документації»
|
Самоосвіта молодих спеціалістів
|
Підготовка до проведення відкритих уроків молодими спеціалістами
|
|
Другий вівторок місяця
|
Травень
|
Червень
|
Організація роботи
|
Підбиття підсумків роботи з молодими спеціалістами
|
|
Надання методичної допомоги спеціалістам
|
Заняття 9: Методика проведення консультацій, державної підсумкової атестації учнів. Організація літнього відпочинку школярів, методика проведення навчальних екскурсій, навчальної практики учнів
|
|
Самоосвіта молодих спеціалістів
|
Робота з методичною літературою, періодичними виданнями
|
Робота з методичною літературою, періодичними виданнями
|
Крок до майстерності
Кожна професія ставить специфічні вимоги до особистості людини. Які ж вимоги ставить професія молодого спеціаліста?
Успіхи педагогічної праці значною мірою зумовлені розвитком професійних здібностей та професійними знаннями, вміннями, навичками, тобто професійним становленням молодого вчителя в школі.
У професійному становленні молодого вчителя в сучасній школі має місце наявність педагогічних здібностей. Вони складаються з низки компонентів:
• дидактичні — мистецтво передавати знання в доступній учням формі;
• конструктивні—це коли педагог не використовує готових рецептів, а сам створює їх для кожної конкретної ситуації;
• перцептивні потрібні педагогу, щоб вникати у складний внутрішній світ своїх учнів, розуміти їх, бачити світ їхніми очима;
• експресивні — вміння свою розповідь пожвавити доречним гумором, дотепом, доброзичливою іронією;
• комунікативні — правильний підхід до учнів у процесі навчання й виховання;
• здатність до розподілу уваги — широкий обсяг уваги, вміння легко переключатися в разі потреби з одного об'єкта на інші;
• акторські — вміння, залежно від обставин і виховних завдань, бути то добрим, то вимогливим, то спокійним тощо;
• уміння свідомо контролювати всі свої вчинки, дії й настрої..
Слід зауважити, що всі компоненти педагогічних здібностей тісно пов'язані між собою, доповнюють і зумовлюють один одного. Відсутність одного або навіть кількох компонентів певною мірою може компенсувати активніший розвиток інших компонентів педагогічних здібностей.
Тому наголошуємо, що в процесі стажування молодого вчителя велике значення мають його індивідуальні особливості, а саме: характер, темперамент, світогляд, інтереси, нахили, переконання, моральні почуття, вольові риси. Адже об'єкт навчання й виховання унікальний — людина, яка в процесі житія зростає духовно й фізично. Педагог керує її духовним зростанням, розвиває світогляд, інтереси, почуття, нахили, навички, моральні звички, її характер, збагачує її моральними цінностями, готує до суспільного життя, творчої праці.
Учитель несе подвійну відповідальність за свій характер бо, по-перше, риси його характеру можуть допомагати або перешкоджати навчально-виховному процесові, а по-друге, під впливом характеру педагога значною мірою формується поведінка й характер його учнів.
Ось чому вчитель повинен мати багато позитивних людських рис: чесність, порядність, гуманність, доброзичливість, здатність до співчуття й співпереживання тощо. Педагог виховує особистим прикладом, своєю поведінкою, своїм способом життя, своїм характерам взаємин з іншими людьми. Дуже небажані в характері вчителя такі риси як егоїзм, брутальність, замкненість, неврівноваженість, корисливість, підступність. Зовнішній вигляд педагога, манера його поведінки, хода, постава—все це має вплив на учня.
Тут доречно згадати вислів видатного фізіолога І. Павлова про те, що хоча психічні властивості особистості характеризуються пластичністю, тобто здатністю під впливом умов життя змінюватись, та це пластичність не воску, а сталі, яка потребує багаторазового впливу для зміни її форми.
Кожен молодий учитель з перших днів своєї педагогічної діяльності разом зі своїм наставником готує «Портфоліо молодого вчителя». Це папка — «настільна книга», в якій зібрано найнеобхідніші поради і матеріали, потрібні для становлення молодого вчителя.
Сім золотих правил для вчителя
1. Треба любити те, що робиш. І йти вперед крок за кроком. (І. Павлов.)
2. Мотивуючи оцінки знань, намагайтеся бути діловим, зацікавленим. Вкажіть учневі, над чим йому варто попрацювати, щоб отримати вищу оцінку. 2. Інтелігентом не можна прикинутися. (Д. Ліхачов.)
3. Увічливість виховується тільки ввічливістю і нічим іншим. (В. Джеме.)
4. «Магічна десятка»: полічіть до десяти, перш ніж дати волю своєму гніву. І він видасться вам безглуздим». (В. Джеме.)
5. Мудрець шукає все в самому собі, нерозумна людина — в іншому. (Конфуцій.)
6. Жодна велика перемога неможлива, якщо їй не передує мала перемога над самим собою. (Л. Леонов.)
7. Перші кроки завжди найважчі. (Р. Тагор.)
Заповіді молодого вчителя-початківця
• Заховайся в свою роботу й тоді ніщо не заважатиме тобі плідно працювати.
• Будь привітним — і будеш сміливим.
• Не будь зверхнім — і зможеш стати лідером між людьми.
• Умій вимагати і прощати.
• Вір у здібності кожного учня.
• Будь компетентним — і будеш упевненим.
• Прагни вдосконалення щомиті — і зможеш виховати особистість.
• Вір, що кожного учня можна навчити, тільки для цього потрібен час.
• Перетвори процес навчання на радість.
• Будь для учня не взірцем, а суперником, тоді він зможе перевершити тебе.
Пам'ятка вчителя-початківця
1. Приходьте до кабінету за кілька хвилин до дзвоника, щоб переконатися, чи все готове до уроку, чи добре розставлено меблі, чи чиста дошка, чи підготовлено ТЗН, наочність. Заходьте в клас останнім. Привчайте учнів, щоб вони організовано вітали Вас. Огляньте клас, особливо — недисциплінованих учнів. Намагайтеся показати учням красу й привабливість організованого початку уроку, прагніть до того, щоб на це йшло щоразу все менше й менше часу.
2. Не марнуйте час на пошуки сторінки свого предмета в класному журналі, це можна зробити на перерві. Не привчайте чергових залишати на столі вчителя записку з прізвищами відсутніх.
3. Енергійно розпочинайте урок. Не ставте запитання: «Хто не виконав домашнього завдання?» — це привчає учнів до думки, що домашнє завдання можна не виконувати. Ведіть урок так, щоб кожен учень був постійно зайнятий справою, пам'ятайте: паузи, млявість, байдикування — вороги дисципліни.
4. Захоплюйте учнів цікавим змістом матеріалу, створенням проблемних ситуацій, розумовим напруженням. Контролюйте теми уроку, допомагайте слабким повірити у свої сили. Тримайте в полі зору весь клас. Особливо стежте за тими, в кого увага нестійка. Запобігайте спробам порушити робочий порядок.
5. Частіше звертайтеся з проханнями, запитаннями до тих учнів, які намагаються займатися на уроці сторонніми справами.
6. Мотивуючи оцінки знань, намагайтеся бути діловим, зацікавленим. Вкажіть учневі, над чим йому варто попрацювати, щоб отримати вищу оцінку.
7. Наприкінці уроку дайте загальну оцінку класові та окремим учням. Нехай діти відчують задоволення від результатів своєї праці. Намагайтеся помічати позитивне в роботі недисциплінованих учнів, але не робіть цього надто часто та за незначні зусилля.
8. Закінчуйте урок одразу після дзвоника. Нагадайте про обов'язки чергового.
9. Утримайтеся від зайвих зауважень.
10. У разі недисциплінованості учнів намагайтеся обходитися без допомоги інших. Пам'ятайте: наведення дисципліни з допомогою чужого авторитету не дасть вам користі, а швидше зашкодить. За підтримкою краще зверніться до класу.
Поради досвідчених колег молодому вчителю
1. Перед уроком перевіряйте, чи на місці все потрібне, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.
2. Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.
3. Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.
4. Поясніть учням мету, завдання уроку.(учні 5-11 кл. можуть зробити це самостійно)
5. Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням розв'язати їх самостійно.
6. Не спішіть виправляти помилку учня, краще, якщо її виправлять однокласники.
7. Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці — пропонуйте учням більше писати, розв'язувати прикладів.
8. На уроці кожен учень має бути на виду, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
9. Під час використання технічних засобів навчання, комп'ютерної техніки, наочності не марнуйте часу, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
10. Під час самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів.
11. Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів розвивального навчання.
12. Звертайте увагу на виховні аспекти уроку:
працездатність, бережливість, здібність.
13. Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника. У 1—7-х класах обов'язково проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.
14. Пам'ятайте: кожен урок не повинен бути схожим на попередній.
Система роботи вчителя
1. Дотримання вчителем правил трудового розпорядку.
2. Виконання навчальних програм.
3. Якість уроків.
4. Навчальна, розвивальна і виховна роль.
5. Види і форми контролю якості знань та успішності учнів.
6. Способи навчання самостійного здобування знань.
7. Виховання інтересу до предмета, елементи зацікавлення, система стимулювання й заохочення.
8. Індивідуальна робота з сильними і слабкими учнями.
9. Робота із запобігання невстиганню.
10. Система письмових практичних робіт.
11. Питома вага і система творчих робіт.
12. Рівень навчальних досягнень учнів. Письмові й лабораторні роботи. Уміння практично застосовувати знання.
13. Розвиток усного мовлення.
14. Виховна функція вчителя.
15. Позакласна робота з предмета.
16. Ведення журналів.
17. Виконання єдиних вимог до учнів.
18. Техніка безпеки.
19. Піклування про здоров'я дітей.
20. Санітарно-гігієнічні умови кабінетів.
21. Робота вчителя з батьками.
22. Пропаганда педагогічних знань.
23. Самоосвітня робота вчителя.
24. Виступи на педрадах, конференціях. Методичні розробки.
25. Відвідування заходів колег.
26. Проведення відкритих заходів.
27. Педагогічний такт.
28. Професійне зростання.
29. Участь у конкурсах.
30. Виконання громадських доручень.
Основні вимоги до організації уроків
Вимоги до уроку поділяються на дидактичні, виховні, психологічні та гігієнічні. Дидактичні вимоги до уроку
1. Чітке визначення освітньої мети уроку як вияву його освітньої функції (які знання та вміння вчитель повинен дати на цьому уроці). Освітня мета має відповідати його освітній функції.
2. Здійснення в своїй системі уроків дидактичних принципів навчання.
3. Обрання найраціональніших методів і прийомів, а також засобів для досягнення визначеної мети уроку.
4. Застосування внутрішніх і міждпредметних зв'язків.
Виховні вимоги до уроку
1. Постановка виховної мети уроку і відповідного завдання з виховання (всього класу або окремих учнів) у розумовому, моральному, трудовому напрямах.
2. Врахування індивідуальних особливостей учня, зокрема рівня інтелектуального розвитку, мотивації ставлення до навчання, дії стимуляційних методів.
Психологічні вимоги до уроку
1. Організація та здійснення сприймання, усвідомлення, запам'ятовування та осмислення навчальної інформації.
2. Розвиток довільної та післядовільної уваги учнів, її концентрація на найскладніших і найвідповідальніших заняттях (поняттях, правилах, законах).
3. Застосування мнемонічних прийомів (механічного і смислового) запам'ятовування занять, тренування вмінь на уроці, а також під час виконання домашніх завдань.
4. Розумове виховання та самовиховання особистості в процесі навчання.
Гігієнічні вимоги до уроку
1. Забезпечення чергування методів і прийомів під час уроку, з тим щоб не допускати втоми, розумового перевантаження, особливо у викладанні класної, складної для сприймання теми.
2. Дотримання режиму гігієни, аерації повітря в класі.
3. Стеження за станом здоров'я учнів.
4. Явка вчителя в абсолютно здоровому стані.
Уміння заходити до класу
1. Завчасно з'ясуйте, в якому кабінеті відповідно до розкладу ви маєте проводити заняття, особливо коли це пов'язано із замінами уроків.
2. У кожному класі доберіть собі помічників, які б під вашим керівництвом готували до уроків необхідне навчальне приладдя (своєчасно заносити демонстраційні матеріали, прилади тощо).
3. Під час перерви відберіть усі матеріали, потрібні вам для конкретного уроку, компактно складіть їх.
4. Оглянувши себе перед дзеркалом, після першого дзвоника на урок виходьте з учительської й прямуйте до класу.
5. Почекайте другого дзвоника, дайте змогу всім учням зайти до класної кімнати.
6. Журнал, зошит, підручник тримайте в лівій руці, а правою відчиняйте двері. Ви маєте з'явитися в отворі дверей на повний зріст. Не обертаючись, правою рукою за собою спиною зачиняйте двері.
7. На вашому обличчі має бути вираз задоволення й ледь помітна усмішка: ви раді зустрічі з вихованцями.
8. Упевненим кроком ідіть до робочого стола, протягом двох-трьох секунд уважно огляньте клас, щоб охопити поглядом усіх учнів і психологічно налаштувати їх на навчальну діяльність.
9. Зайшовши до класу, не забудьте привітатися.
«Портфоліо» постійно поповнюється необхідними матеріалами. Згодом це буде «центром самоосвіти» вчителя.
Значну роль відводимо роботі в школі молодого вчителя «Пошук», напрямами діяльності якої є:
1. Планування роботи вчителя, організація робочого часу.
2. Культура спілкування вчителя з класом, учнями, батьками.
3. Поглиблення психолого-педагогічних знань, методології навчання.
4. Вивчення директивних документів, нормативних та інструктивно-методичних матеріалів Міністерства освіти і науки України.
5. Вимоги до календарно-тематичного планування.
6. Вимоги до ведення класних журналів.
7. Сучасні підходи до виховного процесу, до формування всебічно розвиненої особистості на основі традицій національного виховання та особистісно зорієнтованої концепції освіти.
|